Helgen 30/11 -1/12 var det fordonshelg i verkstaden, det var dock en del andra aktiviteter såsom hjulmarknaden och adventskörningen på söndagen så det var lite glesare i verkstaden än normalt men det hanns dock med en hel del:
- På lok Avesta/Hunneberg (nr 10) fortsatte jobbet med rundpannan, förra fordonshelgen togs de sista tuberna ur och pannan högtrycksspolades och dammsögs för att vår panninspektör ska göra en inre besiktning. När tuberna togs ur såg vi att det låg en lös rörstump inne i pannan – först antog vi att det var en rest från en tidigare omtubning men det visade sig vara stigröret på det invändiga röret från ångdomen till armaturstället som hade gått av. Det var även ett hål i kröken där röret går upp mot ytterfyrboxens tak men det är inget rosthål och det är inte gängat heller. Först var vi inne på att skära bort det gamla invändiga röret och montera ett nytt men röret är i ganska bra kondition så istället tog vi den lösa rörstumpen och skar bort det rostangripna och gängade en ny gänga – den skadade delen av gängan som satt kvar i det invändiga röret togs bort och röret monterades igen – det återstår att bestämma vad som ska göras i fyrboxänden – om hålet ska pluggas
- På nr 2 Virå är ju de dåliga gängorna på spolpluggshålen åtgärdade – nu är det lite diktning kring gängorna för takstagen som var på tapeten – det görs med tryckluft och såpvatten
- På JGJ 9 har arbetet med att rensa ramtanken från rost påbörjats – det är mycket rost och man ser ut som en tvättbjörn efter att ha stått några timmar med en liten tryckluftshammare (självklart med skyddsglasögon och filtermask)
- Under lördagen växlades Emsfors som skulle gå i adventstrafiken på söndagen ut till lokstallet och en vedfyr tändes för att långsamt värma pannan så loket inte skulle vara iskallt på söndagmorgonen
Klockan 7 på söndagmorgonen tändes fyren på nytt i Emsfors för att bli klara i tid till avgången 11.19, under tiden som vedfyren hölls vid liv så växlades vagnssättet ut från vagnhallen så att det skulle gå att tända i kaminerna