Även om det var trafik den 2 december så jobbades det i verkstäderna, under hösten har personvagnarna fått sin översyn – samtidigt jobbas det vidare med postvagnen JGJ DG0 27 i snickeriet – väggarna börjar komma på plats.
Postkupén som kommer att målas gul och det återstående godsutrymmet i JGJ-grönt – precis som vagnen levererades från Vabis. Eftersom endast postens egen personal fick vistas i postkupén kommer det inte bli någon genomgång i vagnen – den ska dessutom alltid gå närmast loket, kungl. postverkets krav var att bemannade postkuévagnar alltid gick närmast loket då vagnens rörelse blir mindre ryckig ju längre fram i tåget den placeras.
På Virås ramverk har insidan av ramplåtar och balkar där fyrbox och asklåda normalt sitter målats
Från verkstaden i England – Hatch Heritage Steam Engineering har vi fått bilder (2 december) på det pågående arbetet med pannan, nu har man valsat tuberna men ännu inte kragat tubändarna.
Alla tuberna på plats
Sotskåpsänden, till vänster på tubplåten sitter anslutningen för ångrören till cylindrarna – hålet är för skorstenen med den stora turbingnistsläckaren.
Dessa bilder fick vi i söndags, alltså den 2 december – nu (10 december) har vi fått slutfakturan på inpassningen av den nya fyrboxen och tuberna är nu kragade – nu återstår en hydraulisk provtryckning med vatten som ska utföras inom kort, en brittisk panninspektör kommer att närvara under provet.