Museibanans dag

Det är något särskilt med museibanans dag för den tjänstgörande personalen, man börjar ofta redan kvällen innan med att göra klart för dagen. Vagnssätt växlas ihop i rätt ordning, ångloken görs klara, fyren slaggas ur och ved läggs in klart för att tända på morgonen efter – för vissa lok som t ex Emsfors eldar man gärna en vedfyr kvällen innan så pannan inte är kall när man ska börja på morgonen.

07:09 på lördagmorgon har solen nätt och jämnt gått upp, de första solstrålarna lyser upp trädkronorna och  skorstenarna på lokstallet, Dylta och Emsfors som är de två första ångloken som ska ut eldas på under rökhuvarna, några av löven har redan fått lite höstfärg.

Solen har gått upp och lyser rakt in i lokstallet

När pannorna på Dylta och Emsfors är så varma att det är bra drag i fyren dras de ur lokstallet så att nästa par, Hamra och KM Nelsson kan eldas på under rökhuvarna.

08:53 – men det händer andra saker runt om på bangården, 2 vagnssätt står klara på spår 1 och 3, hjälpvagnen som står främst på spår 3 ska till Läggesta där den ska stå under dagen. Vagnsättet på spår 1 ska med Dylta som dragkraft gå som tåg 1 till Taxinge-Näsby 10.00

Foto: H Blomstrand

 

09:11 – efter några timmars eldning har Dylta har nu fullt tryck i ångpannan och är klar för att börja sin växlingstjänst (Då loket ställdes på på fredagen och pannan fylldes med vatten så fick en vedfyr brinna några timmar på eftermiddagen för att försiktigt värma upp pannan)

Eldarens utsikt framåt på Dylta, än så länge syns inte växlingsledaren till så det är gott om tid att pyssla om loket

09:41 – ÖSlJ nr 21 Gaivoron ska vändas på vändskivan –  loket får precis plats på skivan

Foto: H Blomstrand

10.28 – Tågklareraren i Läggesta nedre och tågbefälhavaren för tåg 1 samråder,  det är ännu inte dags att skicka iväg tåget mot Taxinge-Näsby

Foto: H Blomstrand

11.13 – Dylta har kommit till Taxinge-Näsby och efter rundgången är det klart för att avgå mot Läggesta som tåg 4 med avgångstid 11.10 , det är första gången för Dylta med ett trafiktåg, men hon har varit där tidigare med byggtågen under bygget av banan.

Tågklareraren i Taxinge-Näsby har gett avgång för tåg 4 mot Hedlandet och står kvar och ser det försvinna ner mot Oljeberget.

Foto: H Blomstrand

12.18 – Innan ÖSlJ nr 21 Gaivoron ska avgå med tåg 7 mot Taxinge-Näsby hålls en liten invigningsceremoni vid spår 1 i Mariefred,  loket är prytt med den estniska, ukrainska och svenska flaggan (loket är ombyggt i Estland, kommer ursprungligen från Ukraina och är nu i Mariefred, Sverige)

12.30 – på andra sidan Gripsholmsviken passerar Emsfors km 29 vid länsgränsen på väg mot Taxinge-Näsby som tåg nr 3, något försenat efter att ha haft ett tågmöte med tåg 4 draget av Dylta  på väg tillbaks till Mariefred.

Foto: H Blomstrand

12.54 – Efter att ha vänt i Taxinge-Näsby är Emsfors på väg tillbaks mot Hedlandet med tåg nr 8 och passerar Sjöbyggets hållplats

Foto: H Blomstrand

13.03 – passerar KM Nelsson med ett blandat tåg 5  på väg från Hedlandet mot Taxinge-Näsby efter att ha mött Emsfors i Hedlandet, ett ganska typiskt tåg som det kan ha sett ut på Nättrabybanan som loket och de två gröna vagnarna kommer ifrån.

Foto: H Blomstrand

13.46 – KM Nelsson passerar bergskärningen vid Oljeberget på väg mot Hedlandet med tåg 12, många undrar ju varför ångloken är ”felvända” men de flesta av våra ånglok går lika bra att köra framåt som bakåt, det finns ingen vändskiva i Taxinge-Näsby ännu. Har man möjlighet föredrar  lokpersonalen att köra framåt.

13.56 – Gaivoron passerar Balders brygga med tåg nr 7 efter att ha mött KM Nelsson i Hedlandet, detta är en av de snyggaste vyerna på den nya banan med Gripsholms slott i bakgrunden.

Foto: H Blomstrand

14.54 – drygt en timme senare är Gaivoron åter på väg mot Taxinge-Näsby med tåg 503 som passerar Sjöbyggets hpl, tåget har vänt i Hedlandet.

Foto: H Blomstrand

15.16 – något senare på andra sidan viken kommer Hamra in på spår 1 i Marielund med tåg 14 från Hedlandet och möter Dylta med tåg 15 på väg mot Taxinge-Näsby.

Skuggorna börjar redan bli långa på eftermiddagen, tågklareraren i Marielund ger signal med sin röda flagga till tåget att stoppa

16.04 –  på stationen i den lilla byn Hedlandet  språkar tågklareraren med stationskarlen under i väntan på nästa tåg som ska ankomma från Läggesta och även lite senare från Taxinge-Näsby. Det finns en liten stund över till kaffe med bulle.

Foto: H Blomstrand

 

16.19 – tåg 15 draget av Dylta har kommit in på Hedlandets station

16.27 - tåg 406 i form av HFJ-bussen kommer fram bakom kröken vid Balders brygga, stationskarlen har lagt om växeln till rätt spår. ..och rullar in på mötesspåret tyst, den raka sidventilssexan hörs som en svag viskning när bussen rullar förbi på väg mot Läggesta och Mariefred.Foto: H Blomstrand

16.33 – Utsikt från eldarens plats på Dylta på väg över ängarna vid Sjöbygget mot Taxinge-Näsby, banan försvinner i horisonten med Syltaberg i bakgrunden.

16.56 - koppellokskörning med Hamra och KM Nelsson i spetsen för tåg 119 som gör uppehåll i Hedlandet för ett tågmöte..Foto: H Blomstrand

17.17 – tågmöte i Läggesta, på spår 3 står Aspa klar att avgå mot Taxinge-Näsby med tåg 121, Dylta har kommit in med tåg 120 från Hedlandet.

17.32 – Dylta på väg över prärien mot Mariefred med tåg 121, sista turen för Dagen för Dylta men än är det mycket som ska ske…

18.29 – växlingsledarna i Mariefred tar en titt på växlingsplanen, KM Nelsson har tagit vatten efter att med Hamra kommit in med tåg 24 till Mariefred.  KM Nelsson och lokpersonalen får en paus innan de ska iväg med nästa tåg, 207, 19.07. Hamra har redan gått ner på bangården för att vänta på att få dra tåg 25 som ska avgå 19.32. Solen är precis på väg att gå ner vilket syns i den blanka sotskåpsluckan på KM Nelsson.

Foto: H Blomstrand

18.35 – HFJ bussen lämnar Mariefred som tåg 407 som ska vända i Läggesta,där det är tågmöte med Aspa och tåg 126 som är på väg från Taxinge-Näsby mot Mariefred.  Emsfors är i Hedlandet på väg mot Taxinge-Näsby med tåg 23.

Foto: H Blomstrand

18.58 – på kvällen blir det lite lugnare inne på tågexpeditionen i Mariefred.

Foto: H Blomstrand

19.03 – HFJ bussen har vänt i Läggesta och inväntar avgångstiden 19.13 mot Mariefred som tåg 408.

19.09 - KM Nelsson är klar för avgång mot Läggesta med tåg 207.Foto: H Blomstrand

19.18 – Skymningen faller snabbt, i Läggesta gör sig föraren  av HFJ bussen gör sig klar för avgång mot Mariefred som tåg 408 där det är tågmöte med KM Nelsson och tåg 207.

19.32 - Solen har gått ner när HFJ bussen har stannat på spår 1 i MariefredFoto: H Blomstrand

19.49 – stationshuset lyser upp i höstmörkret, ute på linjen är Emsfors på väg mot Mariefred med tåg 28 och har just mött Hamra med tåg 25 i Marielund. KM Nelsson väntar i Läggesta på att få gå till Marielund som tåg 208 där förbikörningen i mörkret är lagd i år som Hamra står för med tåg 30.

Sista tåget var inne i Mariefred 20.49 men dagen var inte slut där, stallning av loken och undanväxling av vagnar tog ytterligare 1 timme innan lugnet la sig över bangården i Mariefred.