Under det gångna året har det jobbats intensivt på ett varv i Estland med att bygga om ett motorlok för ÖSlJ:s räkning, det är ursprungligen en TU4.
Dessa linjemotorlok tillverkades i över 3200 exemplar under åren 1962-74 av Kambarskiy. Loket som byggs om för ÖSlJ:s räkning får en ny 9-liters sexcylindrig Scaniamotor med radpump och turboöverladdning som ursprungligen var avsedd för en buss i Afrika. Motorn är en gåva från Scania.
Vårt tilltänkta motorlok uppställt i ett lokstall på en okänd plats i Ukraina, TU4-3147
Loket i detta utförande överskrider vår konstruktionsprofil och kommer att behöva byggas om, b la måste hytten byggas om. Sedan dess har mycket hänt, lokets hydrauliska växellåda har renoverats och boggierna har spårats om från 750 mm till 600 mm. Här har plats för växlarfotsteg gjorts i ramen, den nya hytten är monterad (den är lackad men ska lackas om i den skogsgröna färg som vi har på våra motorlok).
Scaniamotorn installerad med motorpådraget
Motorpådraget är kopplat till ett styrreglage för en båt med utombordsmotor med utväxlingen i reglaget ändrad till 1:1. Bilden nedan visar den nya körkonsolen framåt i loket (en likadan finns diagonalt mittemot för körning i lokets backriktning). På centerkonsolen sitter handbromsen med infällbara handtag.
Vi har just fått godkännandet av loket från transportstyrelsen, om ca 2 veckor åker projektgruppen till Estland för provkörning och vissa kompletterande installationer.