Nu i helgen var det mycket aktivitet i Mariefred, det var gott om folk i verkstaden så det har hänt mycket sedan sist vi skrev en verkstadsrapport. Det var både direktionsmöte och repetionsutbildning i Säo för lokförare.
Nu drar ju snart dessutom utbildningssäsongen igång , det är roligt att det har blivit såpass många nyanmälda både till grundutbildningarna och vidareutbildningarna till lokförare.
På Hamra har vi fått ett genombrott i arbetet med revisionen av löpverket dvs lagerboxar och hjulaxlar – vi har tidigare monterat ned de främre hornblocken och fräst och planslipat
ytorna. Vi har försökt mäta på kilarna men de är såpass slitna att det utifrån mätningar på kilarna inte har gått att lista ut vilken lutning de skall ha, men efter mycket klurande och mätande har vi antagit att de bör vara 1:15, (vilket även råkar vara samma som för Emsfors).
Vi har tillverkat en provkil som är exakt 1/15 som har provmonterats med ett slipat hornblock samt provkilen
Sen mättes avståndet upp mellan hornblocket och kilen med stickmått, det skiljde ca. 0,1 mm mellan övre och nedre änden så vi är på rätt väg!
På Emsfors så går vi igenom alla lagerboxar och har bytt smörjdynor i samtliga och bytt några av rören för vekarna och putsat på glidytorna på hornblocken för lagerboxarna.
Nu kan vi snart sänka ner loket på axlarna och börja med att koppla upp maskineriet.
Aspa har fått slita hårt under banutbyggnaden till Taxinge och nu håller vi på med att fixa nya hål för passkruv till kardanaxeln mellan växellådan och slutväxeln.
På ramverket till godsvagnen AOJ 24 har buffertbalkar och fästen för fjädrar nitats på plats.
På lok nr 10 är nu sotskåpsluckan på plats på pannan men det är en del jobb kvar på själva loket
När ändå pannan är urlyft passar vi på att sätta in nya plåtar i kolboxarna då det är sönderrostat på sina ställen
Kolboxen på höger sida var ganska upprustad i botten så den har vi skurit ur och ska svetsa i en ny.
Motordressinen ”Köttbullen” har gåtts igenom då den ska användas för brandbevakning i sommar, den kommer få en vattentank som ska användas för en första släckinsats.
Framför den står en cykeldressin som har ett skadat hjul som ska bytas ut.
På Nian håller bakre buffertbalken skrapas ren från gammal färg så att den kan målas på nytt så den blir lika snygg som den främre som målades om förra verkstadssäsongen:
Efter en avslutad arbetshelg är det alltid snyggt och städat i verkstaden.
Vi håller på med arbetshelger under hela våren, är du intresserad av att besöka oss eller vara med så kan du antingen besöka oss en arbetshelg (säkrast jämna veckor) eller ringa 0159-210 00 eller skicka ett mail till maskin@oslj.nu’