1 maj hade vi vår traditionsenliga start på säsongen, Virå var först ut på banan.
Lite ruggigt och kallt men det var varmt både i lokhytten och vagnarna där kaminerna var påeldade
Denna helg var det förutom arbetshelg i verkstaden även utbildningsinternat för nya aktiva medlemmar som fick lära sig att växla och att åka som bromsare på linjen.
En solig vårdag i Mariefred, träden är äntligen på väg att slå ut – förutom de nya bromsarna fick även några förare utbildning på lok 21 Gaivoron.
I verkstaden stod motorvagnen HFJ X31 (HFJ-bussen) inne för att se över kopplingen som har slirat en del under förra säsongens trafik så växellådan hade tagits ner.
Växellådan är inte så värst stor.
Kopplingskåpan med utrampningslager, problemet med kopplingen visade sig vara lätt att lösa – det hade hamnat lite skräp i kopplingen som gjorde att den inte greppade.
Nians nya sotskåpslucka har fått sitt andra lager grundfärg, den ska slipas och målas ytterligare några gånger.
Emsfors fick komma ut och gjordes i ordning för provtryckning efter reparationen av innerfyrboxen, förhoppningsvis kan vi få pannan godkänt för fullt tryck – 15 kp/cm2.