På ångloket KLJ Lessebo har det nytillverkade lilla domlocket monterats och täthetsprovats med gott resultat efter att tre skruvar i lilla domlocket har tätats med lin blött i linolja och nya packningar monterades till röret till stora säkerhetsventilen.
29 mars eldade vi på loket KLJ 2 Lessebo (byggt av Munktells i Eskilstuna 1891) för ångprov efter vinterns reparationer. Första gången sedan 2010 som loket var under ånga. Allt gick bra, trycket steg som förväntat och de senaste reparationerna fungerade utmärkt. Vi har även gjort nya hänglänkar till slidstyrningen för att kompensera för slitage och glapp.
Loket provades på bangården i Mariefred och fungerade utan större problem men några mindre nya problem upptäcktes men problem är till för att lösas.
På JGJ 9 har den nya sotskåpsluckan nitats och skyddsplåtarna på insidan monterats med en ny ”läpp” i nederkant så att sotet inte lägger sig i kanten mellan lucka och sotskåpsringen utan hamnar i botten på sotskåpet.
Det som återstår är att slipa till kanterna på luckan så det blir tätt mot sotskåpsringen och gjuta en ny ratt till luckan och bearbeta denna.
I botten på kolboxens uttag inne i hytten har det legat isvetsade plåtar i botten som har blivit dåliga, dessa har nu tagits bort och en ny plåt ska svetsas i
Smältpluggen som sitter i innerfyrboxens tak har tagits ur för att gjutas om, den är tillverkat av en kopparlegering och har ett hål rakt igenom som är igengjutet med rent tenn en smältpunkt på 232 °C – dess funktion är att som namnet säger smälta om den överhettas t ex vid lågt vattenstånd.
Arbetet med passagervagnen JGJ 10 fortsätter
Takbågarna och takbjälkarna har målats samt brädorna till innertaket som är upplagda i vagnen, till höger vid sidan om vagnen ligger de nya dörrarna.
Som ni har sett i vardagsgängets inlägg v13 så har man börjat bli färdig med målningen av postvagnen JGJ DGo 27 och så här vackert blev det
Vi planerar en högtidlig invigning av vagnen och den kommer självklart att infalla den 27 juni i år.