I mellandagarna har det varit mycket som har hänt i verkstaden i Mariefred, det har jobbats både med vagnar och lok och en trilskande pelletspanna som det till slut blev fart på så vi kunde ha det varmt och gott i lokalerna.
Det stora jobbet denna vinter är ju lyftet av Hamra och lagerrevision, vi har konstaterat att hjulen behöver svarvas men det kräver lite specialutrustning för att kunna svarva hjulprofilen på hjulaxlarna med vevar
Hjulaxlarna måste ju sättas upp med dubb för att kunna svarva hjulprofilen men man inser att det inte är så lätt att få dit en dubb förbi vevarna med motvikter, men det finns alltid en lösning – 2 specialdubbar där den ena är 2 delad med ett axiallager
I hålet i axlarna får vevarna plats att gå genom dubben, men i och med att det sitter en vev med en kulled för slidstyrningen så måste en av dubbarna fräsas upp lite för att ge plats för kulan
JGJ 9 ska snyggas upp med en ny sotskåpslucka, men det är en del som ska plockas bort bort först. Det här är insidan av luckan med de grova skyddsplåtarna som sitter på nitar i luckan.
Det är inte originalluckan då när loket levererades till JGJ så var det en slät lucka som på systerloket KM Nelsson från 1914. Här har plåtarna tagits bort och centrumstosen samt gängjärnen ska tas bort från den gamla luckan
Här har centrumstosen och gångjärnen tagits bort från luckan
Den nya luckan måste passas in noga mot sargen på sotskåpet innan gångjärnen nitas fast, då den nya luckan inte riktigt har samma radie som den gamla måste gångjärnen smidas om så de passar perfekt – här har den nya luckan på prov hängts upp på sotskåpet (som man ser så sitter den inte riktigt centrerat)Bufferthylsa och koppelkrokar har tagits bort då buffertbalken ska slipas, spacklas och målas om.
Det har också hänt en hel del med passagervagnen JGJ 9 som har fått golvsargen tappad för hörnstolparna och monterad så att golvet har kunnat läggas in