Efter mycket hårt arbete var det dags för att göra en provtryckning av pannan till Stafsjö nr 2 ”Virå” – när pannan kom från England för drygt ett år sedan visade det sig att det läckte i spolpluggshålen i bottenringen och kring takstagen. Den gångna hösten och vintern har ägnats åt att gänga upp spolpluggsbussningarna i bottenringen samt att dikta takstagen och de ställen kring svepet över fyrboxen där det har läckt. Lördagen gick åt till att lyfta av den vänstra vattentanken från loket som hade stått där för att kunna passa in länken till omkastarbommen så att omkastaren går lika långt bakåt som framåt – ett ”skönhetsfel” som nu har rättats till samt att montera skorstenen på sotskåpet. På Söndagen växlades Virå ut ur verkstaden och en fyr tändes i fyrboxen.
Att det var en solig vinterdag med inte allför kallt väder passade ju bra när pannan som är helt vattenfylld eldas för att värma både vatten och panna till ca 60 °C innan det är dags att provtrycka – efterhand som vattnet expanderar pga värmen rinner det ut genom en kran på ångdomen – när det är dags för att provtrycka stängs kranen och trycket pumpas upp till 30% över drifttrycket.
Nu är det dags att stänga till provkranarna och montera provmanometern och börja pumpa upp trycket – då vattnet är inkompressibelt behövs det inte så många pumptag för att nå provtrycket.
Manometern visar ca 15 kp/cm2 när provtrycket är uppnått
Det här var den första provtryckningen, vi räknar med att behöva göra några provtryckningar för att temperaturcykla pannan innan det är dags att göra en provtryckning med vår panninspektör för att få pannan godkänd för drift Det visade sig att alla takstagen håller tätt men att en av spolpluggarna som var sliten inte höll riktigt tätt och droppade – nya spolpluggar till bottenringen är under tillverkning som kommer att lösa det problemet.
Det är några månader kvar till årets tågsläpp men några av de andra ångloken fick komma ut i solskenet ett tag i alla fall – Hamra har 2 stagbultar som ska bytas och på JGJ 9 jobbas det med att rostsanera och måla ramtanken invändigt.
På Hamra slipas de sista svetsarna ner från de gamla stagbultarna, nu ska nya svarvas och svetsas dit innan det är dags för provtryckning.
På lok 10 Avesta har det gamla sotskåpet som har stora rostskador skurits bort , för själva sotskåpet kommer ett nytt rullas av plåt men den pressade fronten av plåt med beslag för gångjärn ska sparas – den är nitad med försänkta nitar och här tas några nitar bort med gasskärning.
Semaforen från Marielund har till slut blivit färdig i verkstaden med målning och nitning av nya plåtar till vingarna samt ny dragning av el till semaforlyktorna. Här har den lastats på JGJ 51 för att tas ut ur verkstaden.