Vinterns lokarbeten påbörjade

Det är fyra stora lokarbeten som är planerade denna vinter:

  • Lok 5 Hamra ska lyftas för att se över storlagren + undersöka om det går att göra något åt slidstyrningen som inte går att justera in så bra som man kan önska. Troligen är det en gammal reparation av en brusten vev till slidstångsrörelsen som spökar
  • Lok 8 Emsfors har en fräta i vattenrummet ovanför bottenringen i fyrboxen, det ska undersökas om det går att göra något åt det på plats tillsammans med vår panninspektör.
  • Lok 9 JGJ 9 ”Nian” ska få en ny sotskåpslucka och rent allmänt snyggas upp inför 100-års jubileet nästa år
  • Lok 15 ”Garpen” fyller också 100 nästa år, vi kommer att tvätta ur NiFe-ackarna och fylla på ny lut, på så sätt hoppas vi att lyfta statusen på ackarna så att loket kan dra tåg lite längre sträckor än vad det klarar idag – vi har sett att vårens arbeten med att rengöra poler och snygga upp ovanpå ackarna bara det har gett resultat.

Förutom detta pågår ju även arbeten med reparation av hjulskador på två av våra personvagnar samt arbeten med de två nya vagnarna – postvagnen JGJ Dg0 27 och personvagnen JGJ 10 + förstås även normalt underhåll och översyner av vagnar och lok.

DSC_0730

Hamra utomhus för att få en omgång med högtryckstvätten sedan rörelsen (maskineriet) har kopplats ned – även bromsrörelsen har tagits ned.

DSC_0729

Även delarna till maskineriet och bromsrörelsen får en omgång med högtryckstvätten

DSC_0744

Innan loket kan lyftas fick det lyftas och pallas med vanliga hydrauldomkrafter innan lyftbalkarna fick plats under ramverket – bindjärn och kilar till storlagren har tagits bort.

Hamra lyft och uppallad

Hamra lyft och uppallad

DSC_0754

Ett av storlagren ligger på golvet bredvid loket

Hjulaxeln är ute med lagerboxarna på golvet bredvid

Hjulaxeln är ute med lagerboxarna på golvet bredvid

DSC_0733

På JGJ 9 som gick i julmarknadstrafiken gjordes de sista delarna av avställningen som att torka ur sidovattentankarna och blåsa ur armaturer och ångledningar med luft.