Banarbete 16 och 20 maj 2018

Ett länge planerat banarbete var att höjdjustera, lyfta, spåret på båda sidorna om plankorsningen Ekuddsvägen mellan Läggesta och Hedlandet. Här har vi haft ett tråkigt skönhetsfel sedan banan till Taxinge-Näsby byggdes, långa rätt djupa svackor i spåret. Då båda rälerna har legat på samma höjd (alltså djup här), har det inte funnits några skevningsfel och därmed har detta fel inte varit något säkerhetsproblem vid våra hastigheter, men det har inte sett bra ut.

(Bilderna är klickbara för större storlek)

A long planned track work was to adjust the height of the track on both sides of the road crossing ”Ekuddsvägen”. Here we have had long dips on the track since our track was built to Taxinge-Näsby. As there was no height deviations between the rails this was no security problem, but an annoying cosmetic error.

Vi började arbetet den 16 maj med att lägga ut grus för att kunna stoppa det lyfta spåret (alltså att packa in under sliprarna).

Start 16 May with filling up more ballast.

Motorloket Aspa och grusvagnar på gruslastningsplatsen i Läggesta.
Grus påfyllt. Varsamhetstavlan avser nedsatt hastighet och försiktighet pga de höga grusvallarna.

Efter grusningen tog vi oss an att hämta ännu en del av den sly som vi låtit en entreprenör avverka utmed banan.
After the ballast work we went to fetch more of the bushes that had been cut by a contractor along the line.

Aspa med kranvagn och flakvagn i Läggesta nedre.
Lyft av grov sly.

Det stora spårjusteringsarbetet den 20 maj.

The track adjustment work 20 May.

Start med avvägning med laser av ena rälen. Lyft sker med rälsdomkrafter.
Andra rälen vägs av med vattenpass. Det kan vara tungt att skruva upp rälsdomkrafterna.
Efter lyft – stoppning med stoppmaskin som trycker in grus under slipraran med vibrerande verktyg.
Fikapaus ökar trivseln.
Spåret lyft och stoppat.
Lite baxning av spårets sidoläge.
Efter en ny vända med grusvagnarna för komplettering med mer grus justeras grusytan utanför rälerna med vår ballastplog.
Putsning av grusytan
Färdigt åt ena hållet…
…och åt andra