K.M. NELSSON.

Foto: Dag Bonnedal, 2005

K.M. NELSSON från NAÄJ till ÖSlJ

K.M. NELSSON tillverkades 1914 av Motala Verkstad med tillverkningsnummer 520 för Nättraby-Alnaryd-Älmeboda Järnväg. Loket fick nummer 4 och döptes till K.M. NELSSON efter bolagets mångårige ordförande Karl-Manfred Nelsson. Loket var det första moderna överhettarloket på så här smalt spår i norra halvan av Europa.
K.M. NELSSON gjorde god tjänst på Nättrabybanan och blev det sista loket som rullade på banan innan nedläggningen då loket såldes till Aspa bruk 1946. Det sägs att K.M. NELSSON var mycket älskad av personalen vid Nättrabybanan och fick mycket kärlek och omvårdnad in i det sista. Loket såldes i juli 1946 till Aspa bruk där det kom att användas på deras skogsbana. K.M NELSSON användes fram till 1952 då det ställdes av och lagrades i en lada tillsammans med sitt ett år yngre syskon JGJ 9.

K.M NELSSON skänkes sedan till Nässjö Hembygdsförening varifrån det genom ett byte överläts till oss på ÖSlJ. Loket anlände till Mariefred i november 1967. Frakten från Läggesta Östra till Mariefred gjordes genom att man körde lok 12 GREFVEN och lok 13 MUNKEN i koppel för att orka dra det stora och tunga ångloket. Färden gick bra fram till Hjorthagsbacken, där det blev problem eftersom GREFVEN och MUNKEN inte samspelade speciellt bra i vare sig koppel eller hastighet och gjorde att man fastnade i backen och fick backa tillbaka ner och börja om flera gånger. I efterhand sade man att det hade varit enklare att elda på lok 1 Lotta för att bogsera hem K.M. NELSSON. Väl i Mariefred ställdes loket i förvar i väntan på att tid och resurser till att renovera loket. Förfrågan skickades till tillverkaren om de kunde göra hela eller delar av renoveringen, men de avböjde.

The locomotive K.M. Nelsson was built by Motala Verkstad in 1914 for the longest (49 km) of the Swedish 600 mm railways; Nättraby Alnaryd Älmeboda Järnväg in the south-east corner of the country. The design was the first modern, superheated locomotive on 600 mm/2 ft railways in the northern part of Europe and the final stage of Motala’s development of 13 locomotives for the Swedish 600 mm railways. It served its home line very well until its final closure and dismantling in 1946, when it was sold the forest line at the Aspa Bruk pulp mill. When the forest line closed in 1952 the loco was put in storage together with its sibling JGJ 9. After a period in the 60-ties when it was plinthed in a park, ÖSlJ managed to acquire it in 1967.

K.M. NELSSON renoveras vid ÖSlJ

1971 påbörjades en flerårig renovering av K.M. NELSSON. Denna renovering gav inte bara ÖSlJ vårt absolut bästa lok, såväl tekniskt som trafikmässigt, det gav oss också mycket självförtroende inför framtida projekt i verkstaden. Nu kunde ÖSlJ göra seriösa storrevisioner av lok i egen regi. Med detta självförtroende kunde t.ex. lok 5 Hamra renoveras några år senare.
Det tummades inte på kvalitet och än idag kan vi se att mycket av det som renoverades på loket under denna tid fortfarande är i bra skick.
1975 kunde K.M. NELSSON efter 23 års vila äntligen provköras och ÖSlJ hade ännu ett körbart ånglok, denna gång ett stort och starkt lok. Efter lite justeringar av vissa saker kunde det sättas i trafik.

During the period 1971-75 the locomotive was dismantled and overhauled in the ÖSlJ workshops. This was a very important step for the railway, as it was far more complete and advanced than the jobs done up to then.

Under åren lopp har den långsiktiga upprustningen av loket fortsatt tillsammans med fortlöpande underhåll. När loket hade linjerats togs det ett välförtjänt leveransfoto. Det finns inget leveransfoto på K.M. NELSSON från varken Motala Verkstad eller NAÄJ.

During the following four decades K.M. Nelsson has been the flagship and stalwart of ÖSlJ. In spite of improvements and maintenance over the years, after 80 000 km (two laps around the earth) on ÖSlJ tracks, time has now come for a new general overhaul. The loco was set aside in 2016 as the old tubes were due for replacement.

Foto: Dag Bonnedal

Andra revisionen är nu påbörjad.

Efter 41 år i trogen tjänst och över 80 000km (motsvarande 2 varv runt jorden) körda hos oss på ÖSlJ är K.M. NELSSON, vår älskade slitvarg mogen för ännu en renovering. Loket gjorde sin senaste tjänstgöringsdag på Museibanans dag 2016 och fick ställas efter halva dagen till följd av flera tubläckor, därefter ställdes K.M. i lokstallet som reservlok i väntan på att vi skulle få tid att börja renovera loket. Förra vinterns jobb med systerloket JGJ 9 ”Nian” gav mersmak och beslut togs att tiden är mogen för att börja det stora jobbet med renoveringen av K.M. NELSSON.

Detta kommer bli den största revisionen av ett ånglok som gjorts på ÖSlJ sedan Hamra revideras i början på 80-talet. I dagsläget vet vi att mycket är slitet och kommer behöva omvårdnad, men vi vet också att mycket av det som gjordes vid första revisionen av K.M. på 70-talet ännu är i bra skick och kommer kräva mycket lite eller ingen åtgärd alls. Första steget blir att systematiskt plocka isär loket och rengöra samt inspektera varje del för sig och arbeta fram en plan för revisionen. Jobb i denna storlek tar flera år och vi kommer att slita hårt för att vårt älskade lok K.M. NELSSON snart ska kunna gå för egen maskin igen!

Klockan 10:15 den 14 november år 2020 påbörjades renoveringen.

Now in November 2020 we launch the overhaul of our beloved K.M. Nelsson. It will take several years and require many man hours as well as considerable costs. Full assessment of work required can only be done after dismantling.

Vattentankarna är ett av de största jobben vi själva kommer behöva tackla. Vi kan se att tankarna är i dåligt skick men det är svårt att bedöma hur dåligt skick. Bilderna nedan är tagna ur öppningen ovanpå den vänstra vattentanken. När tankarna är avplockade ska de rengöras ordentligt och skäras upp på liknande sätt som vi gjorde med Nians förra året, för inspektion och beslut om åtgärd.

Om några månader kommer det bli svårt att känna igen loket. Foto: Ola Dahlström

Hjälp oss renovera KM NELSSON

Förutom mycket eget arbete under flera års tid så kommer renoveringen av KM att dra avsevärda kostnader, vilket föreningen, speciellt efter ett år som detta, inte har egna resurser till.
Vill du hjälpa till att renovera K.M. NELSSON men saknar möjlighet att bistå med engagemang på plats, tar vi gärna emot en ekonomisk gåva via t.ex. Swish.