Verkstadsjobb i juni 2018

Vagnar

Trafiken är i full gång och kräver det mesta av våra resurser, men en hel del blir ändå gjort även i verkstaden. Här är en sammanfattning av den senaste månadens jobb.

Jönköping Gripenbergs Järnväg (JGJ) var den 600-bana som hade mest lok, vagnar och trafik. Flertalet av deras godsvagnar var långa, kraftiga boggivagnar med låga sidolämmar. Vi har sedan tidigare vagn No 51 i trafik och nr. 41 går som s.k. ”symaskinsvagn” med sommarvagnskorg (som på JGJ) i våra persontåg.  För att kunna visa ett riktigt JGJ-tågsätt skulle fler godsvagnar behövas och nu är vagnavdelningan i full färd med att återställa en ytterligare en boggigodsvagn, denna gång nr. 42 med broms. Vagnen är tillverkad av Södertälje Verkstäder 1907.

Vagnsramen har fått rostskadade hörnplåtar utbytta och nitade samt är blästrad och målad. Boggiramarna är renoverade och väntar på broms och hjulaxlar.
Hjulaxlarna renoveras. Först påläggsvetsas flänsarnas utsidor, sedan svarvas hjulen till rätt profil för att gå säkert i spåret.
Renoverade fjädrar och nytillverkade bromsdelar väntar på att bli målade och monterade.

The biggest of the Swedish 600 mm railways was the JGJ (but not the longest). Typical of this line were the long, sturdy, open bogie wagons. We have one of these overhauled previously and are now completely refurbishing a second one. This time it is braked. Many parts, both original and new. The cast steel wheels have their flanges welded to avoid cutting too much of the remaning of the wheels.

Även en annan godsvagn är under renovering. NAEJ I 70 renoveras nu för tredje gången vid ÖSlJ, den första för över 50 år sedan. ÖSlJ har idag bedrivit trafik längre än flertalet av våra förebilder gjorde. Här är ramen reparerad och målad. Nu skall återuppbyggnaden av golv och de fasta, 50 cm höga väggarna börja.

One of our other goods wagons, this time NAEJ I 70, was first overhauled at ÖSlJ over 50 years ago. Now it receives its third overhaul, ÖSlJ comes of age. The frame is repaired and painted, now starts the rebuilding of the fixed, 50 cm high walls with side lids.

Ånglok

Virås vänstra injektor har krånglat. Först monterades själva injektorn isär och ett nytt gångjärnsstift till leden på den rörliga blandarmunstycket tillverkades. Sedan gick injektorn en gång och ville sedan inte. Då tog vi först isär avstängningsventilen för ångan, men inga större fel där. Och slutligen demonterades backventilen för matningen in till pannan. Sätet och ventilkäglan var slitna, så en sätesfräs monterades på ventilhuset. Den har en lång fjäderbelastad spindel med utbytbar fräs längst ned som ger ventilsätet rätt form. Sedan monterades käglan i svarven och tätningsytan svarvades ren.

Vänster injektor i delar. Längst ned till höger blandarmunstycket med rörlig del som fick nytt gångjärn. Munstyckets utförande visar att injektorn inte är svensktillverkad. Monterades på loket under dess tid i Norge.
Sätesfräs monterad på matarventilen längst fram på pannan.
Foto Hanna B

Servicing the injector and feed valve of loco No. 2, Virå. The Schäffer & Budenberg injector is taken apart and a new pin is made for the hinge of the mixing nozzle. These injectors were fitted on the loco during its time in Norway and differ slightly from the Swedish made injectors of the same type.

The feed valve (clack box) on the boiler is fitted with a valve seat cutter to refresh the sealing surface. Then the valve cone was turned in the lathe.

Hamra

Arbetet går vidare med att justera storlagerkilarna, baserat på de senaste mätningarna. Resultatet visar att vi nu har full kontroll.

Den senaste frästa kilen var fel på 1,5 mm mellan två diagonala hörn (pga. av de tidigare beskrivna skevheterna i ramen). Efter omfräsning så blev felet 0,15 mm, helt acceptabelt.

Vackra spån. Foto Hanna B.
Hårt material, helskarp fräs och högt varvtal ger en spegelblank yta. Foto Hanna B

The new horn guide wedges for No. 5 Hamra are being adjusted, due to the frames being out of square. Job progressing according to plan.
Hard steel, sharp tools and high speed gives mirror finish.

Nya måttbeställda takplåtar till Hamra är levererade, skall monteras ovanpå det nya trätaket.

New roof plates for Hamra. To be fitted over the new wooden roof.

Pannvattenanläggning

Äntligen är pannvattenanläggningen färdig och igångkörd. Mycket jobb, men en viktig del för att skona våra ångpannor. Nu återstår en massa mätande för att se hur det fungerar.

Nya anläggningen (från vänster): kemikalietank, diskbänk för provtagning, doseringspump (med grön display), blå vattenmätare, salttank för filtergenerering samt avhärdningsfilter (med kontrollpanel på väggen).
Tömning av vattentornet för utbyte av vattnet.
Foto, båda: Hanna B.

The new water treatment plant for the locomotive boiler water is ready and connected.

Dränering

Det är inte alltid så torrt som nu i Mariefred. Bangården ligger på gammal sjöbotten och med dålig avrinning mot Mälaren. För att förbättra dräneringen, främst framför och i vagnhallen, där vi har haft översvämning flera gånger, så har en specialfirma hyrts in som på några timmar borrade ett hål under bangården och drog in ett 30 cm dräneringsrör.

Borraggregatet borrar först ett 50 m långt hål ut till diket mot Mälaren.
Med ett lokaliseringsinstrument kan borrförloppet följas och direktiv ges till kollegan på borraggregatet som finjusterar riktningen.
Stålröret med borrhuvud kom upp exakt där det skulle. Dräneringsslangen släpades på plats och dras sedan genom det borrade hålet.
Slangen genomdragen och en dräneringsbrunn monteras sedan av vår egen personal.

New drainage pipe installed under the yard in Mariefred. A 50 m long hole is drilled and a new pipe is pulled into the hole.

Foton (där inte annat anges) Dag B.