Verkstadsarbeten 15 – 26 Januari.

English summaries in red. Click on pictures for enlargements.

JGJ 10

JGJ 10 har fått golven på gavelplattformarna monterade och målade. Skjutdörrarna är klara och monterade med beslag.

JGJ 10 got all the work with the end balcony floors completed. The sliding doors were also completed and installed with all fittings.

Mer vagnsjobb

Kometen

Kometen monteras nu ihop igen efter motorbytet och ommålningen. Återställd till den kulör som den hade när den var ny för 103 år sedan. Vi har varit noga med att behålla så många originaldelar som möjligt. Bland annat är hela ramen som är gjord i trä original.

Fotbrädan behövde däremot bytas ut.

Kometen is being put back together after the engine replacement and full repaint. We make sure to reuse all original parts possible. The wooden frame is the original from 103 years ago. However the foot board had to be replaced.

Surahammar

Surahammar kom ut på en provtur. Justeringarna av riktningsväxeln var lyckad och nu fungerade den precis som önskat. Däremot upptäcktes det lite andra småsaker som behöver åtgärdas. Vi kommer att fortsätta med dessa sporadiska provkörningar ett tag till innan vi målar loket.

Surahammar ute på provtur.

Helgen efter fortsatte arbetena med Surahammar. Elsystemet byggdes om en aning och en dedikerad knapp för tändning installerades.

Surahammar was out for another test run and the adjustment of the reversing gear proved successful. The test run showed that some more work has to be done to the electrical system. The locomotive will remain ”unpainted” until we are done with all the mechanical work.

Lok 9 ”Nian”

I samband med att vi förberedde hytten för blästring upptäckte vi att virket i taket till stora delar var ruttet, därför beslutade vi att även det behövde åtgärdas. Nu har vi börjat montera det nya taket som är tillverkat helt enligt originalritningarna från Motala Verkstad. Skruvarna med fyrkantig skalle kunde återanvändas från det gamla taket.
När virket är fastskruvat kommer det att behandlas och sedan läggs takplåtarna ovanpå.
Insidan av taket vitmålas.
Tillhörande hytten är sidoskärmarna man kan dra för öppningen på hyttsidan, dessa har grundmålats med ”hyttgul”. Denna kulör kommer även att pryda väggarna i hytten.

Mittenlyktfästet bak har återställts till den placering som det hade vid leverans från Motala Verkstad. Lyktan flyttades upp när belysningen konverterades till gas på Aspa bruk. Även de gamla fotogenlyktorna är under renovering.

Tankarna har målats svarta på sidan mot rundpannan i förberedelse för att ställa tillbaka dem på loket igen. Detta utrymme syns nästan inte när tankarna är monterade men är mycket svåråtkomliga för målning. Det ljusgråa utrymmet som syns är skåp som man kan förvara allt från verktyg till matlåda inuti.

Högra vattentanken har målats på sidan mot pannan.

Verktygsskåpet monterades loss vid färdigstrykningen och målades separat.

Ibland hittar man intressanta noteringar på originalritningarna, lok nr 520 är NAEJ 4 ”KM Nelsson” och lok 568 JGJ 9 ”Nian”. Att rita om alla ritningar bara för att loken är spegelvända mot varandra var det inte fråga om. ”Gubbarna” i verkstan skulle kunna läsa ritningarna tvärt om.

Många saker är det som ska målas med flera lager färg. Mellan varje lager slipas eller våtslipas färgen för att göra ytan slätare. Rökskåpet har målats med fem lager färg och slipats mellan varje och har nu rätt glans.

Även cylindrarna har fått en liknande behandling för att uppnå en så slät yta som möjligt.

Domerna kräver däremot mer jobb för att få en slät yta. Både sanddomen och domkåpan för ångdomen har flera skarvar från tillverkningen, för att få dessa släta krävs det fler lager färg och även spackling mellan dessa. Eftersom dessa är i tunn plåt har dom under åren fått flera små och större bucklor.

Sju lager färg och lite spackel senare är sanddomen klar.

Locomotive No 9 Nian is getting the new wooden roof with plate cover installed, the roof is being fabricated using the original drawings. We have also painted the hard to reach parts of the water tanks prior to fitting them on the locomotive. The tool cabinet was taken off for the final layer of paint. We have also painted the smokebox and the smokebox door, unfortunately some dust landed in the wet paint so it has to be repainted.
The sand dome was completed and compare how it used to look, a big change. Sand pipes fitted and a new spark arrester plate in the smoke box.

Lok 10 Avesta

Arbetena med Avesta har gått framåt, ramen är färdigmålad och endast ett hjul är kvar att svarva.

Den röda ramen lyser nästan.

Locomotive No 10 Avesta. The repainting of the frame was finished, German style.
Mounting the third (driving) axle in the lathe was very tricky due to the long crank pin with fixed countercrank. The tail end is supported by a steady rest for the axle journal.

Panninspektion

Boiler inspections. Major external inspection of Nian in December. Internal inspection of the other boilers now, no unpleasant surprises.

Verktyg

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.