Verkstadsarbeten 1-12 januari

During the first half of January the passenger carriage JGJ 10 and the wagon JGJ 42 were taken out for testing. The testing went well and JGJ 10 will soon join our fleet of overhauled passenger carriages from JGJ.
The now finished JGJ 42 was taken out for a period style ”builders photo” in front of the workshop .
The diesel locomotive Surahammar was also out for a test run. The run went well but showed that further adjustment of the reversing gear is necessary.
Locomotive No. 10 Avesta has had its frame repainted while the wheels are being turned. The wheels on the middle axle are flangeless on this locomotive.
Locomotive No. 9 from JGJ is coming along well, the original boiler jacket has been refitted and painted as it was in 1915. The water tanks have been repaired and painted with anticorrosion paint. We are also overhauling a lot of components.

Vagnarna JGJ 42 & JGJ 10

JGJ 42 har under en tid renoverats till det skick den var i vid leverans till JGJ från Södertelge Verkstäder 1907.
Helgen efter nyår rullades vagnen ut ur verkstaden i Mariefred och rullprov utfördes med gott resultat.

Leveransfoto, JGJ 42 uppställd framför verkstaden för fotografering.

Även JGJ 10 rullades ut för ett rullprov som gick bra. Nu återstår det inte mycket innan även denna vagnen kan ansluta sig till vår samling med renoverade JGJ personvagnar.

Provkörning av ett helt nytt tågsätt

Surahammar

I samband med rullproven av vagnarna utfördes det även ett driftprov av motorloket Surahammar som är under renovering. Detta var första gången på många år som Surahammar lämnade bangården i Mariefred för egen maskin. Driftprovet gick bra, dock så upptäcktes det att riktningsväxeln behöver mer justering.

Samtliga fordon tillbaka i Mariefred efter prov.

Kometen

Arbeten på motortrallan (-dressinen) Kometen går vidare. Efter lyckad provkörning med ny motor (fordonet gör nu åter skäl för namnet) så har den plockats isär för målning. Kulören blir nu åter den ursprungliga olivgröna.

The 103 years old motortrolley The Comet has been tested with its new engine (again living up to its nickname) and is now painted in its original olive green. Note the typical Swedish wheels for lightweight railway wehicles. The wheel rims are not solid, but made from multiple discs, this gives superior traction in snow.

Lok 10 Avesta

Avesta håller på att få sina hjul svarvade och sitt maskineri genomgånget. Under tiden passar vi även på att måla om ramen som på detta lok är röd.

Svarvning av hjulen på axel 1
Avestas hjul på mittaxeln är flänslösa, detta för att loket skall kunna gå i väldigt snäva kurvor. Här ses axeln efter svarvning.
Skrapning av ramverket.
rostskyddsmålning på metallrena ytor efter skrapning och tvättning.
Ramen grundmålades sedan.

JGJ 9 Nian

Nian har fått sina spännband på pannan linjerade, rökskåpet och luckan har våtslipats i förberedelse för lackstrykning.
Sidotankarna har svetsats ihop och rostskyddsmålats. Nästa steg är att måla allt som sedan blir svåråtkomligt när det sitter på loket.

Linjerade spännband som loket hade vid leverans 1915.
våtslipat rökskåp & lucka.
På vattentankarnas bakida mot pannan, är hålen som togs upp för att komma åt att blästra och måla, nu åter igensatta.

Många mindre delar av loket håller även på att göras iordning.
Skyltarna håller på att målas, sanddomen har spacklats och grundmålats. Mycket jobb återstår om den skall vara lika fin som den var vid leveransen 1915. Även domkåpan skall få samma behandling efter bucklorna i den knackats ut.

Den ena nummerskylten målad.
Den mycket välgjorda domkåpan hade fått en mindre buckla någon gång för länge sedan. Med en rejäl träkloss som mothåll så kunde bucklan rätas ut med några välriktade klubbslag från insidan.
Även cylindrarna håller på att målasom.

En del saker har börjat återmonteras

Panngaveln i hytten, regulator, talghylla och eldstadsluckorna har återmonterats efter översyn.
Ejektordelarna har efter översyn monterats ihop med nya packningar utskurna ur gummi – de ska målas en gång till innan de monteras på vattentanken. Ejektorn är en ångdriven vattenpump för att kunna ta vatten ur en brunn eller liknande.

Ny svarv

En begagnad mellanstor svarv har köpts in för donerade pengar. Den är av samma storlek som den gamla slitna den ersätter, men är i mycket gott skick. Installerades före jul och några kompletterande tillbehör behöver köpas in. Det enda som var slitet var Morsekonan i dubbdockans pinolrör. Med rätt fräs kunde konan bli slät igen.

A used lathe in very good condition has replaced the old worn one of the same size. Only the machine taper in the tail stock had to be reamed.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.