Slipersbyte 21 nov.

Den milda senhösten gjorde att vi beslöt oss för en banarbetsdag onsdagen den 21 november. Det blev också säkerligen det sista arbetet i spåret för i år, dagen efter kom köldgraderna.

Tidigare hade vi märkt upp sliprar för byte från Mariefred till en punkt på slätten mellan Hjorthagen och Marielund, den sträcka med störst behov av byte av sliprar. Nu började vi byta dessa sliprar med start i kurvan väster om Hjorthagen. Här har sliprarna legat sedan 1989 då vi totalrenoverade denna sträcka.

The still unusual warm weather inspired us to another track work day. We had earlier marked sleepers that needed to be exchanged on the line from Mariefred and to a point between Hjorthagen and Marielund. Now we started the work of changing these sleepers west of Hjorthagen. Here the sleepers  were put in place in 1989. As shown on the pictures we use our hydraulic sleeper exchanger to pull the old ones out and push the new ones in. Afterwards the nails are first fastened by hand hammer and then driven down with a pneumatic hammer. In four hours effective work time we changed 45 sleepers.

Gammal sliper dras ut.
Ny sliper läggs på plats….
…och skjuts in.
De nya slipraran grovstoppas för hand (färdigstoppning kommer ske med maskin senare)
Spikar fästs för hand….
…och spikas ner med trycklufthammare.

Sedan östes gruset åter och putsades av till jämn yta.
Det blir inte så långa utomhusarbetsdagar så här års, men vi hann byta 45 sliprar på fyra timmars effektiv arbetstid. En bra start på detta slipersbyte som får fortsätta i vår.

Foton : Göran Wallmark, utom nr. 4 Hans Wicklund

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.