Rapport från lokverkstäderna 8 – 9 februari

Tack vare intensivt arbete i veckan innan så var det dags att fortsätta med de 2 stora arbetena – att bli färdig med ångpannan till Virå och fortsätta med arbetet med att svetsa i nya stagbultar på Hamra.

DSC_0002
2 nytillverkade stagbultar sitter i hålen där de ska svetsas fast.

Det planeras ytterligare en provtryckning av pannan till Virå och även Hamra innan det görs en provtryckning med vår panninspektör de närmsta veckorna. De nya pannsvepen har tagits fram och provats på rundpannan – det kommer att behövas viss justering när de ska passas på plats.

DSC_0007

Arbetet med att rostrensa ramtanken på Nian har fortsatt och nu börjar det närma såg målning av tanken invändigt med Isotrolfärgen, det lades ner många arbetstimmar på loket förra verkstadssäsongen i samband med reparationsarbetena som föranleddes av axelbrottet 2011 och loket var ju i drift till ångans dag det året. De många nedlagda timmarna har haft som en positiv effekt att loket har haft många driftdagar under 2013 och har rullat ca 1800 km.

DSC_0004
Det kan vara bra att veta var man ska ställa loket så det går att klättra in i ramtanken underifrån när man har rangerat färdigt

På Emsfors som även det har haft måmga driftdagar under 2013 har visat sig få en avsevärt mindre kolförbrukning/km än det har haft tidigare år vilket beror på att det har gått på Taxingelinjen där det verkligen kommer till sin rätt. Det är mest mindre arbeten som att reparera mindre skador och byta en del kikar till armaturerna och en del backventiler till smörjpressen som har fungerat dåligt.

På lok 10 har ju det rostiga sotskåpet skurits bort , nästa moment är att borra ur de försänkta nitarna som håller sotskåpet mot rundpannan.

DSC_0005
Diskussion pågår i arbetsgänget hur man ska gå vidare

Det har även jobbats med postvagnen JGJ DGo 27 av vardagsgänget som jobbar vidare med vagnen när vädret inte medger arbete på den nya vagnhallen i Läggesta nedre.