Rapport från lokverkstaden (3 – 4 maj)

Som vi skrev i den senaste rapporten så är ju fokus på att montera ihop ångloket Stafsjö 2 Virå till Motaladagen den 17 maj då vi ska våra tre Motalatillverkade ånglok i trafik samt motorloket Ohsan från OBJ. Det har arbetats varje helg och även vardagkvällar men nu är vi inne på upploppet.

 

DSC_0091

Hytten sänks ner på plats, det ska passas in både mot pannan, vattentankar och den låga bakväggen – fönster med fönsterramar monterades bort när hytten lyftes av så de saknas än så länge

 

DSC_0096

Den bakre gaveln till hytten är ännu inte monterad så än så länge så ser det ganska luftigt ut

DSC_0104

Hytten och bakgaveln är på plats, men det återstår att montera i fönsterramarna

DSC_0105

Vi har även skaffat nya stänger till ledstängerna på vattentankar och hytt då de gamla var betydligt enklare rör

DSC_0106

Invändigt i hytten, armaturstället är på plats men än så länge saknas injektorer, manometer och ånglubrikatorn som ska monteras på den främre hyttväggen.

DSC_0118

Skyltar och fönsterramar börjar komma på plats

DSC_0119

Tillverkarskylten – Motala verkstads nr 272 tillverkad 1901 – 113 år efter att det rullades ut ur verkstaden i Motala rullas det ut ur verkstaden i Mariefred i samma nyskick som då.

IMG_5572s påeldning

Virå eldas på för att kunna prova injektorer, justera in säkerhetsventiler och kontrollera att allt är som det ska efter att ha monterats ihop efter flera år i verkstaden.

DSC_0142

DSC_0145

Nu är allt på plats i hytten –  injektorer, manometer samt ånglubrikatorn. Virå är vänsterkörd med den lilla egenheten att loket inte har ångbroms utan en handmanövrerad broms som sitter på eldarsidan. Det är veven som sitter mellan pannans fyrbox och kolboxen. Manometern som sitter på armaturstället är en kontrollmanometer för att se när säkerhetsventilen öppnar så den kan justeras. Som man ser på lokets manometer är det fullt tryck i pannan.

IMG_5609s med kontrollmanometer på plats

Säkerhetsventilen har öppnat och blåser en ångkvast mot den blå himlen

IMG_5591s justering av säkerhetsventilerRegulatorn har öppnats och de första ångslagen ljuder – pysarna är öppna för att blåsa ur vatten ur cylindrarna

IMG_5598s första ångslagen

Den här helgen blev det inte en körning längs linjen men loket kördes på spår 10 för att prova att allt fungerar som det ska – det återstår att genomföra driftprov med vår panninspektör och en tur på linjen som kommer att ske helgen 10-11 maj.

IMG_9339

Motalaloket JGJ 9 ”Nian” har fått komma ut i solskenet – loket har vi på deposition från Skärstads hembygdsförening i Kaxholmen utanför Jönköping och det ska också gå den 17 maj. Domkåpan till ångdomen har lyfts av för kunna ta bort de täckplåtar som har suttit mellan tankar och panna som har gjort att vattnet i tankarna varma sommardagar blir så varmt att injektorerna får svårt att börja mata.

DSC_0109

Ramtanken har ju rostsanerats och nu har alla 6 lagren med rostskydd målats i tanken – ett lite bökigt och besvärligt jobb då det är lite trångt på sina ställen – de rör som syns längst bak är sugrören till injektorerna och fyrkanterna närmast kameran är röranslutningar till sidovattentankarna.

DSC_0112

Rosterstavarna har också varit hårt slitna och brända och vi har börjat lägga i nya i fyrboxen – den yttersta är en av de gamla som är anpassad för att ligga längst ut så den får vara kvar.

DSC_0136

De gamla brända rosterstavarna

DSC_0135

Även HFJ bussen fick komma ut i solen då några nya förare skulle utbildas, den kommer att gå i extratrafik den 18:e maj – se separat inlägg till höger

DSC_0107

På lok 10 Avesta fortsätter jobbet med att valsa tuberna – 7 återstår sedan kan en provtryckning göras för att se om det behövs valsas ytterligare

DSC_0100

DSC_0103

Vår hjälpvagn har fått en ny brandpump och här är det genomgång för nya medlemmar som ska bli aktiva

DSC_0141

De nya fick även lära sig växling och bromsning på denna internatshelg

DSC_0121

Det finns även en video på Virå under provkörningen på Youtube : Virå Provkörning

Inlägg tas bort 7 August 2014