Museibanans dag – bakom kulisserna

Det ligger en hel del bakom genomförandet av en dag som museibanans dag med många tåg och tågmöten på alla stationer, arbetet med tidtabelläggningen börjar redan på försommaren då det är klart vilka ånglok som kommer att vara driftklara till den dagen – vår panninspektör ska också kontaktas för att utföra driftprov på loken och det ska göras innan loken börjar sin trafiktjänst så det blir en tidig start på dagen för lokpersonalen.  Men de har ett litet försprång – i och med att de flesta loken ställdes på kvällen innan (på fredagen) och vatten fylldes på i pannorna har de flesta i lugnt tempo eldat några vedfyrar för att sakta värma på pannorna i 4 – 5 timmar.  Men de är inte de enda som som får börja kvällen innan – de två växlingsledarna som som ska sköta växlingen i Mariefred när tågen kommer in har en växlingsplan som omfattar 3 – 4 A4 -sidor med växlingsrörelser som ska utföras under museibanans dag – de får börja redan på fredagkvällen med att växla ihop vagnssätt med både personvagnar och godsvagnar.

De är verkligen nyckelpersoner och då de har förarbehörigheter kan de även avlösa lokpersonalen och använda  loken i växlingen.

DSC_0445

Klockan är 06.10 på morgonen och solen har just gått upp bakom kyrkan i Mariefred – det är nu man känner att det här kommer bli en perfekt museibanans dag

Loken ska förstås putsas upp innan de går ut i trafiken - klockan är 06.12

Loken ska förstås putsas upp innan de går ut i trafiken – klockan är 06.12.  Lok 5 Hamra och JGJ 9 har dragits ut efter att ha tänt fyrarna så att loken innanför kan stå under rökhuvarna och tända sina fyrar.

 

DSC_0447

Solen har just gått upp och börjar lysa upp framför lokstallet där JGJ 9 håller på att eldas på – klockan är 06:28

DSC_0454

Klockan är 06.39 och solstrålarna börjar nå in i lokstallet där de reflekteras i Virås polerade ångdom

DSC_0460

Vagnssättet till dagens första tåg håller på att växlas ihop med motorloket ”Gaivoron”

DSC_0456

Ångloken är putsade och har trycket uppe, nu är klockan 08:55 och en del nyfikna och morgonpigga kommer med både stora och små frågor

Växling med koppellok - klockan är nu 09.40 och det börjar närma sig avgång för det första tåget för dagen

Växling med koppellok – klockan är nu 09.40 och det börjar närma sig avgång för det första tåget för dagen

Tågmöte i Hedlandet, koppelloksdraget tåg av KM Nelsson och Virå möter oss i Hedlandet.

Tågmöte i Hedlandet, tåg draget av KM Nelsson möter oss i Hedlandet.  Klockan är 11:08

Under ett längre uppehåll i Taxinge-Näsby för JGJ 9 kommer nr 4 KM Nelsson in med ett tåg - klockan är 11.39

Under ett längre uppehåll i Taxinge-Näsby för JGJ 9 kommer nr 4 KM Nelsson in med ett tåg – klockan är 11.39

Senare på eftermiddagen när solen börjar stå lågt kommer Virå med tåg in för ett möte på Hedlandets station

Senare på eftermiddagen när solen börjar stå lågt kommer Virå med tåg in för ett möte på Hedlandets station – klockan är 16.03

Koppellokskörning igen med JGJ 9 och KM Nelsson - inväntar ett mötande tåg på Marielunds station. Klockan är 16.42

Koppellokskörning med JGJ 9 och KM Nelsson – inväntar ett mötande tåg på Marielunds station. Klockan är 16.42

DSC_0520

På väg hem mot Mariefred men det är långt ifrån sista turen för JGJ 9 denna dag, Klockan är 16.45