Maskinhelgen 10 – 11 januari

Den här helgen fokuserades arbetena på tre lok:KM Nelsson, Lessebo oc h Nian (JGJ9).Lessebo togs ut för en provtur på linjen för att kontrollera hur smörjningen till storlagren fungerar dvs en enkel varmgångskontroll – se inlägget ”118-åring på rull”.

bild5

Hyttsidan ska lyftas upp på hyttdurken så det behövs många händer för att stötta sidan när den lyfts på plats.

På Nian är alla tuberna nu fastvalsade i fyrboxen, nu har jobbet flyttat över till andra ändan där tuberna pressas fast i sotskåpet. Verktyget man använder är en tubpress som består av en hylsa som håller tre koniska rullar av härdat stål med smala änden  utåt. Sen trär man in en konisk axel med smala änden inåt, det gör att de tre koniska rullarna pressas utåt – pga konorna som möts är rullarna raka. Med en gängad innerhylsa pressas sedan axeln inåt och trycker rullarna utåt. När man vrider på axeln rullar rullarna runt i tuben som ”tänjs ut” mer och mer tills den pressas fast mot hålets vägg.

bild1

Den stora nyckeln används för att spänna verktyget, drar gör man med en liten 14´s nyckel – jag vill inte använda en luftdriven dragare då man inte känner hur hårt tuben pressas.

På Lessebo ska hytten skruvas på, här har hyttsidorna kommit på plats –  de är tunga och åkstaplaren kom till nytta när de skulle lyftas på. Kvar att montera är främre hyttgaveln och taket. Efter provturen där man upptäckte att några av bladen till bärfjädrarna på högtrycksmaskineriet var av ska dessa också demonteras vilket är lättare sagt än gjort på loket som har intressanta lösningar på hur man kan sätta ihop ett ånglok.

bild3

På ramverket till KLJ G 63 håller Henrik på med att passa in ekbalkarna i underredet. Det återstår att montera fjädrar , buffertar, koppelkrokar m m.

bild2

Som vanligt var det gemensam middag på kvällen, denna gång med tacos  som satt som gjuten efter lördagens arbete.