JGJ 9 ”Nian” V44-49

Jobbet med JGJ 9 går framåt. Vi har sedan sist lyft av det som var kvar av hytten, tankarna har även lyfts av och förberetts samt skickats blästring. Pannan har sanerats på gammal isolering och fått en yttre besiktning där vi mätt materialtjocklek, kollat nitskarvar med mera.
Vi har även börjat göra översyn på samtliga delar vi plockat loss och kommit en god bit på vägen.

Panngaveln i hytten.
Nians tankar. Dessa ska skickas på blästring.
Nian utan sidotankar.
Pannan avklädd och sanerad, det är första gången på över 70år som pannan varit avklädd.
Motala Verkstads stans i pannplåten.

Nu börjar det stora jobbet med att göra iordning allt vi plockats loss innan vi kan montera ihop loket igen.

Fönsterna i sidan på hytten har flera lager lack i botten och sedan några lager färg utanpå det. Vi håller på att försiktigt skrapa rent virket för att sedan kunna lacka det.
Golvplåten håller på att knackas rent.
Efter några timmar kunder golvplåten rostskyddas. Ovanpå detta ligger sedan ett trägolv.
Nians omkastare. Det är en mycket vacker konstruktion som sällan ses i sin helhet då den sitter ganska dold när den väl är på plats. Många timmars jobb lades ner på att plocka isär, göra rent och justera den.
Segmentbågen till omkastaren. På denna sida kan lokföraren se hur mycket fyllning man kör på.
Manometerhyllan, konsoller och länkage till eldstadsluckorna har gjorts rent och målats upp. För att vara 104 år gammalt så är det mesta av det vi hunnit gå igenom hittills i mycket bra skick!
Pannan besiktigades med delvis hjälp av originalritningen från Motala Verkstad.
Besiktningsmannen gör inre besiktning av pannan.
tjockleken på godset i pannan mäts.
Smörjpressen som sitter inne i hytten som förser kolvar, slider och glander cylindrarna får en översyn. b la har den läckt så en av de 6 pumpelementen har tagits bort för att göra en mall till att kunna skära ut en ny packning (Det är undersidan av pumpen som syns i bilden)
En mall i plast har skurits ut för att kunna användas som mall för att skära till papperspackningar.
Smörjpressen har tvättats och huset ska målas svart
Genomgång av smörjpumpens insida.
Pumpen grundmålades efter genomgången.
Huset och foten målade. Alla skyltar och reglage har gjorts rent.
Pumpen färdig efter genomgång och målning.
Konsolerna som vattentankarna ska stå på har målats med rostskyddsfärg
Regulatorbågen har befriats från ett lager av smuts och olja och har putsats upp så den skiner blankt – man till och med se den stansade texten ”ÖPPEN” och ”STÄNGD” på stoppen för regulatorvhandtaget.