Intensivt arbete kristi himmelsfärdshelgen med ångloken (15 – 17 maj)

Det jobbades intensivt med ångloken denna helg, Lessebo ska provköras inför uppvisningskörningarna på Järnvägsmuseum 100 år i Gävle den 23 maj. Pannan har provtryckts och blivit godkänd – nu återstår bara driftprovet.

DSC_0997Lessebo lämnar Mariefred för en tur till Läggesta nedre där den tunga pressvagnen ska ställas upp, flakvagnen NAEJ 70 ska fyllas med kol till driftprovet av Emsfors.

På JGJ 9 (Nian) har bufferten och kopplingskrokarna monterats på den nymålade buffertbalken – sotskåpsluckan är nertagen för att målas – skorstenen har även den skrapats för att få bort lös färg inför ommålning.

DSC_0016

Sotskåpsluckan efter slipning och målning med tre lager grundfärg och 2 lager lackfärg men det ska bli åtminstone en strykning till

DSC_0018I bakgrunden syns den nya skylten till hållplatsen ”Härnön” på Taxinge-linjen

I hytten har det också hänt en hel del, en ny botten har svetsats i bakre delen av kolboxen

DSC_0012

Vardagsgänget har jobbat med att snickra nya trädurkar och fernissa dessa – här ligger en platsbyggd bit pga spillröret från injektorn på förarsidan

DSC_0011Övriga durkar går att lyfta ur och ligger på hjälpvagnen där de har fernissats

DSC_0013

Grytgölsdressinen har fått komma in i verkstaden, vi har en ny aktiv medlem som vill försöka få igång den – men tyvärr har Bergmotorn skurit och det är inte säkert att det går att renovera den.

DSC_0017Lessebo kommer tillbaks efter provturen till Läggesta nedre – nu med en annan tung vagn efter loket – banarbetsvagnen ”Bananen” som togs med för att spåret mellan slottsvägen och sjukhusvägen ska justeras.

Lessebo provkörning

Som vi har skrivit om tidigare har Emsfors panna nu blivit godkänt för panntrycket 15 kp/cm2 – från att tidigare ha varit nedsatt till 12 kp/cm2.  Förra arbetshelgen gjordes en provtryckning och denna helg var det dags att justera in säkerhetsventilerna för det högre trycket

3 Den blåste av vid 15 kp-cm2

Säkerhetsventilen blåser av vid 15 kp/cm2 – nu återstår provkörning och driftprov innan vi kan ta Emsfors i trafik igen.

Det var även trafik på torsdagen samt lördag och söndag – här kommer Virå in med dagens sista tåg den 17 maj

Dagens sista tåg den 17 maj

 

Inlägg tas bort 21 August 2015