Foton från Munkedalsdagen

På midsommardagen var det Munkedals Järnvägs tur att få en egen dag. Munkedals Järnväg kom till för lösa pappersbrukets transportproblem. Man behövde att sätt att transportera råvaror och färdigt papper mellan bruket och Munkedals hamn, där tillräckligt stora båtar kunde lägga till. Idag bedrivs på större delen av sträckan trafik av museijärnvägen Munkedals Järnväg.

mjdagtaglgn

Här ses Munkedals-tåget i Läggesta. Dragkraft är loket EMSFORS eftersom det på Munkedals Järnväg fanns ett brigadlok (MJ nr 3), d v s den loktyp som tillverkades för de tyska fältjärnvägarna under första världskriget.   På Munkedals Järnväg användes inte olika loknamn, utan de flesta lok hade en skylt som det stod MUNKEDAL på.

mj21genomvevhal

Fullt med resenärer i sommarvagnen MJ21.

mlnmotemjtagtag

MJ-tåget möter det andra tåget i Marielund. Faktum är att det i det mötande tåget finns två vagnar som också har gått på Munkedals Järnväg, men på ÖSlJ är märkta med andra banors signaturer. De är idag märkta AOJ 1 respektive HRRJ 7. På munkedal hade de nr 52 respektive 51. Båda dessa vagnar har gått på HRRJ, AOJ och Munkedals Järnväg.

mjdagmunkenvxlmfd

Munkedal No 4, MUNKEN, växlar i Mfd. Ytterligare ett lok från Munkedal, nr 6 , fanns i Mariefred men fick vila sig denna dag. Nr 6 är nämligen är även känd som KLJ 2LESSEBO , som efter avklarad tjänst i Kosta såldes till Munkedal.