Banarbete v.50 2019

Hämtning av fälld sly

Till järnvägens mer oglamorösa arbeten, som samtidigt är en ”never ending story”, hör att ta hand om den allt för snabbt uppväxande slyn utmed banvallen. Detta behövs för säkerheten för att hålla en god sikt och för att inget skall komma inom det ”fria rummet”, det behövs för att hålla fritt i och kring diken och trummor och sist men inte minst för att skapa en bra utsikt för våra passagerare på tågen.

För de stora slyavverkningarna har vi inhyrda entreprenörer som fäller och lägger tillrätta. Men vi behöver själva hämta det fällda och köra det till vår flisningshög i Läggesta.

Den 11 dec. var vi ute för att hämta en del av det som fällts i den nu pågånde avverkningen vid Åsgård direkt öster om Hedlandet.

Vi började dock med att ta hand om en mängd stammar och träddelar som röjts av Samfälligheten Ubåten vid Marielundsstation. Vi hade erbjudit dem att lägga det fällda på en utställd vagn, dock hade inte allt rymts på vagnen så resten låg på lastkajen vid Marielunds station.

Lastning till kranvagnen från lastkajen i Marielund. Det samfälligheten har röjt har öppnat den vy mot sjön som syns bakom vagnen.
Mer lastning i Marielund.
När kranvagnen tömts var det dags att tömma den vagn samfällighen fyllt. Vi behövde först lyfta över det på kranvagen och därifrån lasta av det i flisningshögen. Här under Svealandsbanans bro i Läggesta nedre
Vid Åsgård var det omfattande med sly som röjts mot sjön. I bakgrunden syns Åsgård, en på 1970-talet byggd pastisch av ett 1700-talshus, där men återanvänt vissa byggnadsdetaljer från rivningshus i Klara i Stockholm.
Mer slyplockning.
På södra banvallssidan hade man precis börjat röjningen, när detta skrivs är hela diket och dess båda slänter röjda.