Banarbete 4 september 2019

Hösten är här och med den tid för mer banarbete.
Denna onsdag blev tre arbeten utförda:
– Justering av ett kärvande tungspetslås på infartsväxeln i Läggesta.
– Ombaxning av infartskurvan till Läggesta från Mareifred till en mer flack kurva, vilket var andra delen på ett arbete som påbörjades i maj.
– Lyft av en kort men djup svacka invid Marielundsvikens gångväg

The autumn has arrived with more time for track work. This day we:
– Adjusted a point lock in Läggesta
– Side adjusted the entrance curve to Läggesta, second part of a work started in may.
– Lifted a short but deep dip some hundred meters west of Marielund station

Baxning av infartskurvan i Läggesta. Med mycket bax blir det längdförändring av spåret, därför har en skarv öppnats i bakgrunden, där skall spåret kapas.
Baxningen börjar bli klar, gruset justeras och läget kontrolleras.
Kurvan färdigställd.
Lastning av makadam för spårlyftet i en av våra gamla malmvagnar från 1912, de kommer från Nybergets järnväg.
Kompletterande makadam har lagts ut, detta är en av de få sträckor där vi har makadam i stället för grus. Rälsdomkrafter (”grodor”) sätts på plats under rälerna. Svackan syns.
Lyft pågår, korrekt höjd vägs av med laseravvägningsinstrument.
Stoppning (inmakning och hårdpackning av makadam under sliprarna).
Dags för fikapaus, sedan blev det slutjustering, putsning av makadamytan och avstädning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.