Bakom stallportarna i Mariefred

17 – 18 november

Förutom att det är jämn veckohelg och arbetshelg i Mariefred så är det även en dag med extra trafik till Julmarknaden i Taxinge

 

KM Nelsson klar för avgång mot Läggesta och Taxinge, lokföraren på språng med en varm kopp kaffe i handen – i vagnarna som är uppvärmda eldas det i kaminerna.

Ett lok som Virå har ju varit med om en hel del under sin tid på Stafsjö Jernväg, vid Ballangen gruvan utanför Narvik i Norge och inte minst på ÖSlJ i Mariefred – det visar sig t ex i detta fjäderhänke som inte riktigt sitter fast – så nitarna borras ur och fästet nitas dit på nytt

Den varma niten har satts i och mothållet ska till och trycka igenom niten,  bredvid står man beredd med nithammaren

Med niten på plats och mothållet under tryck så är det bara att börja nita med nithammaren

Det färdiga resultatet

Det igensvetsade hålet är spåren efter ett byte av en nit i bottenringen

Som jag har skrivit om tidigare har vi ju tagit hem den trasiga koppelaxeln från Notviken, vi har borrat ur axeln till 65 mm diameter samt borrat ett 10 mm hål i kanten på det ”rör” som återstår av axeln – här värms ”röret” – tanken är att den återstående tunna sektionen i röret ska deformeras permanent så att när ”röret” kallnar ska det dra ihop sig och presspassningen släppa så att den går att pressa ur.

Det lät lovande med ett ”knäpp” när röret svalnade men tyvärr gick det inte att pressa ur,  det återstår alltså att sätta upp hjulet i svarven och svarva ur det som återstår av axeln.

I snickeriet jobbades det med att sätta panel i väggarna på postvagnen JGJ DGo 27 som börjar ta form

Utanför i kvällsmörkret tar KM Nelsson vatten utanför gamla verkstaden, vintertid är vattentornet tömt på vatten – istället tas vatten direkt från cisternen i pannvattenanläggningen i gamla verkstaden

Den högra lyktan har en röd glasskiva i hållaren, loket går i backgång från Mariefred till Läggesta och med skorstenen först till Taxinge – då flyttar man den röda glasskivan till en av lyktorna bakpå loket.