Arbetshelg 21-22 mars

Denna helg var det två gäng som arbetade dels i verkstäderna och dels ute i Läggesta där man jobbar med att ta ner NKlJ-bron som gamla bansträckningen från Läggesta södra gick över.  På NKlJ-bron håller man på att ta ner tvärbalkarna som ska användas till bron över Råckstaån (bondkroken). Tvärbalkarna sitter skruvade i långbalkarna och de har alla lossats på ena sidan – sedan fästs en vajer runt tvärbalken som lossas från långbalken och firas ner med ett vajerspel (skulle balkarna få falla ner är risken stor att de skadas eller kröks).

090323_1

På bilden har de flesta tvärbalkarna tagits bort, när alla är borta kommer långbalkarna tas ner.

På lördagen hämtades vattentanken till KM Nelsson  från mellandelen (mellan snickeriet och lokstallet) och rullades in framför KM, precis som förra gången så användes pallyftaren, för att klara tyngden av tanken och pallyftaren sattes en kraftig stötta under luckorna över graven.

090321_1

Här står Göran och Jimmy och funderar på det kommande lyftet.

På Lessebo fortsätter det tunga slitet med att befria de rörliga delarna i maskineriet från både rost och rostskydds som sitter riktigt hårt och kräver mycket tid med stälborstning och polering.

Som vanligt blev det gemensam middag på kvällen och den här gången blev det grekiskinspirerat med moussaka, det var 10 personer vid bordet och mängden beräknades för 20 personer (3 plåtar – varmluftsugn är praktiskt när man ska laga mycket mat) – det brukar räcka till lunch på söndagen också.

090321_2

.. och efter 10 minuter såg det ut så här, aptiten brukar alltid vara god under en arbetshelg:-)

090321_3

Och till efterrätt blev det inte glass dem här gången utan smördegskakor med bär och vaniljkräm, mycket gott!

090321_4

På söndan fortsatte bangänget med NKlJ-bron, i verkstan jobbades det med att slipa in linsytorna till Emsfors injektorer och på KM började saker komma på plats, rosterna har lyfts i, asklådan monterats och löpaxeltrillan monterats men det är många skruvar som ska fästa tanken mot hytt, konsoler och allt annat som är monterat på tanken.

090322_4

Här står Nian (byggd 1915 åt JGJ) framför KM Nelsson (byggd 1914 åt NAEJ), På Nian har nu tuberna dornats i bägge ändar, nu återstår att kraga tuberna i fyrboxen och göra en sista pressning av tuberna  med tubvalsen innan vi fyller vatten i pannan. Det var lite besvärligt eftersom den stora tryckluftshammaren var ganska otymplig att hantera i den inte alltför stora fyrboxen (mäter ca 65 centimeter från tubplåt till innereldstadsgaveln, hammaren med dorn mätte ca 60 cm)

I snickeriet har Kostafinkan G 63 märkts.

090322_2

Schablonerna som användes vid märkningen

090322_1

Nästa planerade arbetshelg är den 4 – 5 mars