Arbetshelg 13 – 14 mars

Det var en ngt förkortad arbetshelg eftersom föreningen har sitt årsmöte på söndagen,  i år var det så mycket snö att det inte kördes ngt årsmöteståg (som har visats i tidigare inlägg tar det nästan två dagar att röja banan för trafik i rådande snöläge). Virås panna skickades iväg på måndagen 29 februari och anlände till Hatch Heritage Steam Engineering i Swindon på fredagen. Nu ska fyrboxen tas ur och insidan av pannan inspekteras.

Hemma i Mariefred har vi plockat ihop de lösa delar som har stått i olika delar av verkstaden, några pallar har ställts upp i ställage. Vattentankar och hytt flyttades över till en kortare vagn för att ge lite mer plats, lösa delar till hytt som t ex bakgavel har ställts på hyttgolvet. Andra lösa delar har lagts upp på ramverket.

Virås hytt och tankar, framför tankarna en pall med ångrör och lite tyngre delar

Täckplåtar till rundpannan, sanddom, bakre hyttgavel uppställda på virås ramverk

Medan pannan befinner sig i England ska vattentankar (sido- och ramtank)  ses över.

På annat håll jobbades det med motorloket Surahammar, fästen för riktningsväxeln har tillverkats och loppats fast i ramverket.

Riktningsväxeln på Surahammar

Banbyggarna på Taxingelinjen håller på att bygga ihop en ”futt” som ska lastas på en vagn, den ska användas som ett skydd för väder och vind, och ha ett enklare pentry för att medge matraster ute på linjen (det tar en stund att färdas 4 kilometer till Läggesta och avståndet kommer att bli längre efterhand som banbygget fortskrider mot Taxinge, just nu arbetas det inte på banan eftersom det är mycket snö – istället jobbar man med att lossa underläggsplattor och kapa slipers till kommande banbyggarsäsong).

Taket till "futten", väggarna ligger under

På Nian är det diverse mindre punkter som åtgärdas som har upptäckts ner loket togs i trafik i fjol, en av dessa är säkerhetsventilerna som sitter monterade på cylinderlocken (de ska öppna om trycket blir för högt t ex vid vattenslag för att locken inte ska sprängas), de har blåst när loket har körts och det beror på att fjädrarna i 3 av 4 ventiler har gått av, nya fjädrar ska köpas in.

Loppet till säkerhetsventilen sitter under kolvstången

Ventilspindeln till säkerhetsventilen för cylindern

I asken i nederkant på bilden syns en hel fjäder, i övre delar av den brustna fjädern.

På Emsfors har ett av de större arbetena varit att knacka rost i vattentankarna, och borsta rent, tankarna har sedan målats med flera lager rostskydd invändigt.

Insidan av Emsfors vattentank

Personvagnen HRRJ 7 har stått i verkstaden under vintern, träbeklädnaden har slipats och fernissats och innertaket har målats om.  Ett arbete som har krävt många timmar men visst är det snyggt:

HRRJ 7

Nymålat innertak HRRJ 7

Nypolerat dörrtryck HRRJ 7