50 års jubileet för invigningen i Mariefred

1968 skedde den officiella invigningen av på föreningens ”nya” bana Mariefred – Läggesta östra.
1959 – 1964 hade föreningen kört på helger på Lina tegelbruks bana utanför Södertälje men då SJ:s bibana Läggesta – Mariefred skulle läggas ner fick föreningen 1965 ta över denna bana.  Vintern 1965 – 1966 byggdes den om från normalspår till 600 mm smalspår. 1966 började trafiken för allmänheten Mariefred – Läggesta, men först efter ytterligare kompletteringar blev 1968 blev banan officiellt invigd av kommunikationsministern i närvaro av ytterligare ett stort antal prominenta gäster

Det skulle självklart uppmärksammas att det nu var 50 år sedan föreningen officiellt invigde denna bana Mariefred – Läggesta.

1968 var det Stafsjö Järnväg No 2 Virå som drog det första tåget, även denna dag var Virå dragkraft i det första tåget som avgick från Mariefred.

This year is the 50th anniversary of the official inauguration of the line Mariefred – Läggesta. The railway society started in 1959 on a short industrial brick works line just outside Södertälje. In 1965 the society moved to the then closed normal gauge branch line Mariefred – Läggesta that was rebuilt to narrow gauge during the winter 1965 – 1966. 1966 public traffic started, but a lot of things had to be completed before the official inauguration, which at last took place in 1968.

In 1968 Stafsjö rwy No 2 Virå headed the inaugural train and of course it had to perform the same duty 50 years later. Below Virå together with it’s 14 years younger ”cousin” JGJ No 9 is adorned with flags.(Both locomotives were built by Motala verkstad in 1901 and 1915)

Stafsjö järnväg No 2 och Jönköping-Gripenbergs Järnväg No 9 flaggprydda dagen till ära.

De nylagade durkarna på JGJ 9 går nästan att spegla sig i

Newly lacquered wooden floor  on the foot plate of JGJ 9

Ångdomskåpan på Virå går också att spegla sig i, det är många timmars putsning som har gått åt.

The dome on Virå has a mirrorlike finish that is the result of many hours of buffing and polishing

Det enda bevarade O&K loket av denna typ – No 10 Avesta – avgår med tåg mot Läggesta.

The only preserved Orenstein & Koppel locomotive of it’s kind – No 10 Avesta – departs with a train headed for Läggesta

JGJ 9 och Stafsjö 2 i Mariefred